ما کدام بخش «پیکره معرفت» هستیم؟

پیکره معرفت - عکس از سید حسن اسلامی

پیکره معرفت – عکس از سید حسن اسلامی

در پردیس جدید دانشگاه گوته، فرانکفورت، تندیسی با ارتفاع حدود ۶ متر فلزی از حروف الفبای زبان‌های گوناگون نصب شده است که بازگوی مشارکت همه فرهنگ‌ها در پدید آوردن معرفت جهانی است. حروف عربی-فارسی، از جمله ح، ث، ل، در این پیکره فراوان دیده می‌شود و تا سر تندیس را هم پوشانده است. اما واقعاً جای پرسش است که ما فعلاً کدام بخش پیکره معرفت را در جهان امروز تشکیل می‌دهیم؟ این تندیس را چهار سال قبل دیدم و تا کنون این پرسش رهایم نکرده است. باز با دیدن این تندیس اسیر این پرسش هستی‌سوز شدم، به گفته خسرو گلسرخی: «ثقل زمین کجا است؟ من در کجای جهان ایستاده‌ام؟»
پیکره معرفت - عکس از سید حسن اسلامی

پیکره معرفت – عکس از سید حسن اسلامی

گفتنی است که این تندیس زیبا به دست هومی پلنسا (Jaume Plensa) هنرمند اسپانیایی، ساخته و در سال ۲۰۱۰ در این دانشگاه نصب شده است.
من این عکس ها را در ۳۰/۲/۹۴ (۲۰ می ۲۰۱۵) گرفته‌ام.

می توانید نسخه کامل/جدیدتر را در اینجا ببینید.

یک دیدگاه 6 در “ما کدام بخش «پیکره معرفت» هستیم؟

  1. سلام بر جناب دکتر اسلامی عزیز
    دو نکته:
    ۱-شاید در جهان امروز، مکان بایسته و درخور شأنی در معرفت جهانی نداشته باشیم، همانطور که خود حضرتعالی در کلمه “فعلاً” به این نکته تعریض داشته اید اما به نظر می رسد که سازندگان پیکره دلی در گروه بوعلی و فارابی و خواجه نصیر و طوسی و غیره داشته اند البته چون از حروف مخصوص به زبان فارسی(گ پ چ ژ) استفاده نکرده اند، به نظر می رسد احتمالاً زبان عربی مد نظرشان بوده است.
    ۲-این همه انسان درست و درمان در گذشته و حال هست که بهتر و دقیق تر، توانسته اند مطلبی تأیید آمیزتر با آنچه مقصودتان بوده است به عنوان شاهد مثال ذکر کنند و یا کرده باشند، حالا چرا خسرو گلسرخی؟! چرا از آدمی که مارکسیست بوده باید “مرحبا بناصرنا” بیاورید؟ قحط الرجال بود؟ دیگه از این آقا خوش عاقبت تر و با فضیلت تر پیدا نشد که شاهد مثال بیاورید؟ نمی گویم که آدم بدی بوده است یا اگر کسی از خسرو گلسرخی نقل مطلب کرد بی هنری به خرج داده، می گویم در حیطه معرفت شناسی الا ماشاءالله آدم استخون دار، داریم که دیگر نیاز به احضار روح خسرو گلسرخی نباشد. به قول قدیمی ها: بین این همه پیغمبر جرجیس رو پیدا کردی؟!
    :-)
    قلباً به شما علاقه مندم و برای شما مزید فضیلت و سعادت را از درگاه یزدان پاک مسئلت دارم.

    1. درود به شما جناب شمس. استناد به کسی دلیل بر تایید او نیست. نهج البلاغه سرشار از استشهاد به شاعرانی است که خود حضرت امیر انها را «المکل الضلیل» میخواند. این گلسرخی مارکسیست همان بود که از «مولا حسین و مولا علی» به عظمت یاد میکرد. بقیه پرسشها نیازمد مجال دیگری است.

  2. با سلام و تشکر از محضر شما
    بنده پرسش “هستی سوز” را متوجه نشدم.منظور چیست؟
    آیا با طراح و سازنده این اثر صحبت شده؟منظور ایشان از کاربست حروف خاص در این پیکره چیست؟
    آیا اساسا حروف زبانها بیانگر معرفت و جمع آنها پیکره معرفت است؟! در این صورت انسانهای نابینا و بی سواد هیچ بخشی از پیکره معرفت نیستند!
    برداشت شما از این پیکره، معرفت جهانی است یا بیان طراح آن ؟
    رابطه حروف و زبانها با فرهنگ ها چگونه تبیین می شود؟ و آیا از اقوام و زبانهایی که حروفی نیامده ،اثری در معرفت جهانی نیست؟
    ذهن خلاق و زیبای شما را در حد کوچک خود می ستایم که پرسشهای دیگری برایم آفرید

    1. پرسش هستی سوز همین است که ما فعلا کجای عالم معرفت هستیم. من از دیدن حروف عربی ذهنم درگیر این پرسش شد. بهتر است سوالات دیگرتان را از خود اقای مجسمه ساز بپرسید
      پایدار باشید

  3. ببخشید نام پیکره معرفت را شما بر این تندیس نهاده اید؟ یا ترجمه نام اثر است؟
    در صورت امکان عکس واضح تری نمایش داده شود.جستجو نمودم فقط همین دو عکس بود که شما در وبسایت خود قرار داده اید
    با سپاس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *